Aktuality

Jak si správně zapisovat jídelníček a proč?

Jak si správně zapisovat jídelníček a proč? 

photo-1456324504439-367cee3b3c32

Jedním z důvodů, proč si zaznamenávat svůj jídelníček může být příprava na 1. nutriční konzultaci. Například pokud jste si vybrali z nabídky služeb nutriční terapie nebo jste se na konzultaci přihlásili v rozvrhu studia. Spolupráce s nutričním terapeutem zpravidla začíná tímto úkolem – záznamem jídelníčku.

Záznam svého jídelníčku doporučuji ale i v dalších případech.

  • Chtěli byste zhubnout a máte pocit, že víte, jak se správně stravovat, už jste na konzultaci například byli nebo nechcete, ale přesto se nedostavují výsledky, vás to trápí a nevíte, kde děláte chybu. Záznam jídelníčku totiž mnohdy pomůže otevřít oči a už při tom, když zaznamenáváte, dochází k uvědomění.
  • Máte podezření, že vám některé potraviny nedělají dobře, ale neznáte přesně jejich seznam (např. u histaminové intolerance je dlouhodobé zaznamenávání jídelníčku a sledování příznaků velmi důležité).

Jak správně zaznamenávat?

  1. Zaznamenávejte průběžně – po celý den

Důležité je zaznamenávat průběžně. Ideální je, mít záznam stále k dispozici v počítači/v mobilu, vytištěný a založený v diáři nebo zaznamenávat rovnou do diáře. Je dobré mít ho na místě, do kterého se můžete rychle dostat, abyste zaznamenali v podstatě každé sousto nebo tekutinu (pokud je s obsahem energie), které za den přijmete. Zní to možná otravně a je pravdou, že snadné to není! Chce to odhodlání a je to v podstatě první test toho, jak moc jste odhodlaní ke změně. Možná se vám také stane, že při takovém zaznamenávání začnete jídlo více plánovat a řešit, než obvykle. Je to pochopitelné a je jen třeba i takovou věc napsat do záznamu, nebo sdílet při konzultaci, protože záznam by ideálně měl být odrazem vašeho dlouhodobějšího stravování, které chcete zpravidla upravit/měnit. Pokud záznam není vypovídající, pravděpodobně i návrhy pro jeho úpravu budou tímto ovlivněné.

  1. Specifikujte co nejpřesněji potravinu/jídlo, které jste snědli

Toto platí v případě, pokud zaznamenáváte z důvodu, že se chystáte na konzultaci. Aby bylo možné záznam co nejlépe vyhodnotit, tak je důležité potravinu nebo jídlo, které jste snědli co nejlépe specifikovat. To znamená např.

  • u pečiva uveďte, jestli bylo pšeničné, celozrnné, žitné
  • u masa specifikujte např. kuřecí stehno, vepřová kýta
  • u šunky uveďte druh a jakost (např. kuřecí šunka nejvyšší jakosti)
  • u mléčných výrobků nezapomeňte na tučnost – např. cottage light, jogurt 4 % tuku, eidam 30 %, smetana 30 %
  • u oleje/tuků uveďte druh – např. olivový/řepkový olej

Pokud si nejste jistí jak specifikovat, tak uveďte celý název výrobku, včetně výrobce. Např. Mléčná kaše s ovesnou křupkou a skořicí, instantní (Peblo).

  1. Nezapomeňte co nejlépe zaznamenat množství potraviny/jídla

Zvlášť pokud přicházíte řešit otázku hubnutí, tak je záznam množství klíčový. Pokud není možné jídlo předem zvážit, tak používejte alespoň odhady, nebo specifikujte jinak – např. 1 bílý rohlík, malá miska ovoce, půl banánu, 4 kostičky 50% čokolády, talíř polévky apod.

Kam zaznamenávat?

Možností, kam zaznamenávat je mnoho.

  • Word, poznámky, Bear, Evernote nebo jiná aplikace na poznámky v telefonu/počítači. Některé poznámky lze rovnou sdílet/zaslat na email nebo je možné vytvořit snímky jednotlivých obrazovek s dny a zaslat přílohou emailem.
  • Kalorické tabulky (kaloricketabulky.cz) – v aplikaci v telefonu nebo na stránkách v počítači. Z kalorických tabulek je možné záznam za konkrétní období vyexportovat a poslat jako pdf emailem.
  • Pdf nebo excel – k vytisknutí a doplnění, nebo doplnění v počítači/telefonu – pokud budete mít zájem, napište mi na email simona@studioeli.cz a já vám pošlu předpřipravený formulář pro záznam jídelníčku.

Jak může vypadat dobře zaznamenaný jídelníček?

7:00 Snídaně – Celozrnný chléb žitný (80 g), volské oko (1 ks vejce + lžička řepkového oleje), 1 plátek slaniny, 2 plátky sýru eidam (45 % t.v.s), máslo, rajče
11:00 Oběd – Žampionový krém (250 ml), pečené kuřecí stehno (1 ks), bramborová kaše (300 g), okurkový salát (150 g), meruňkový sorbet (200 g)
14:00 Svačina – Jogurt Hollandia ovocný (200 g), meruňky (5 ks)
18:00 Večeře – Sedlčanský hermelín na gril, lžíce řepkového oleje, lžička směsi grilovacího koření, zeleninový salát (300 g) – rajče, okurka, paprika
20:00 II. Večeře – Pražené mandle solené (30 g)

 

Zpět na výpis