Bezlepková dieta, pro koho ano a pro koho ne?

Bezlepková dieta, pro koho ano a pro koho ne?

gluten-free

Bezlepková dieta je primárně určena pro celiaky – osoby, u kterých bylo diagnostikováno toto celoživotní autoimunitní onemocnění – CELIAKIE. Lepku se musí vyhýbat i lidé, kteří mají alergii na pšeničný (žitný) lepek a také lidé s neceliakální přecitlivělostí na lepek.

 

V dnešní době se ale čím dál více setkáváme i s tím, že bezlepkové potraviny nebo jídla vyhledávají i lidé, kteří toto onemocnění nemají nebo nemají dokonce ani žádné vypozorované potíže s konzumací lepku. Výrobci potravin tento trend ještě více podporují, když na obalech svých výrobků tuto vlastnost (“bez lepku”) vyzdvihují i přesto, že se jedná o přirozeně bezlepkovou potravinu. Na jednu stranu je to dobře pro vyjmenované skupiny lidí, kteří se lepku opravdu vyhýbat musí, na druhou stranu to často vyvolává i u zdravých lidí dojem, že by se lepku měli vyhýbat a že výrobky, které obsahují obiloviny s lepkem nejsou zdravé, což není pravda.

Jaké jsou principy bezlepkové diety?

Při bezlepkové dietě vyřazujeme ze své stravy potraviny obsahující lepek, a to je pšenice včetně špaldy, ječmen, žito a také oves a potraviny tyto obiloviny obsahující. Někdy se lepek vyskytuje i v potravinách, kde bychom jej úplně nečekali, a tak je třeba sledovat etikety výrobků.

Je bezlepkový výrobek lepší než ten s lepkem?

Healthy food - diet cereals and breads

Z podstaty věci ne. Záleží, co konkrétně porovnáme. Pokud budeme porovnávat například žitný knäckebrot (potravinu s obsahem lepku) a rýžový chlebíček (potravinu bez lepku), pak vhodnější variantou (pokud nemáme celiakii či alergii) bude žitný knäckebrot, který obsahuje více vlákniny, lépe nás zasytí, neovlivní tolik hladinu glykémie (cukru v krvi) a bude také hodnotnějším zdrojem mikroživin.

Pomůže bezlepková dieta ke zhubnutí?

Je možné že ano, ale důvodem pravděpodobně nebude vyřazení lepku ale jiný efekt. Zvlášť pokud dosud ve vašem jídelníčku hraje významnou roli sladké jemné pečivo (croissanty, koláče, buchty), máte rádi fastfood (pizzu, hamburgery) a pečivo s nízkým obsahem vlákniny (bílé pšeničné), a toto vše najednou nahradíte větší konzumací potravin přirozeně bezlepkových. Ono je totiž spoustu přirozeně bezlepkových potravin, které patří do zdravého jídelníčku – například zelenina, ovoce, luštěniny, ryby, maso, vejce, mléko a mléčné výrobky, ořechy, semínka, rostlinné oleje, ale také přirozeně bezlepkové obiloviny jako quinoa, pohanka, rýže nebo amarant. Efekt takové proměny jídelníčku nebude ve vyřazení lepku, ale spíše ve snížení energetického příjmu a bonusem bude ještě zvýšení příjmu vitaminů, minerálních látek a vlákniny.

Vyplatí se vyzkoušet bezlepkovou dietu?

Na prvním místě bychom si měli položit otázku: “Proč?” Pokud je důvodem snaha o hubnutí, pak je to z mého pohledu zbytečné a komplikujeme si tím život. Pokud však svůj jídelníček dobře uchopíme, pak nám bezlepková strava neuškodí, když nic jiného nezmůže.

Pokud ALE máte podezření, že špatně snášíte lepek, máte trávicí obtíže a nějaké další symptomy, které naznačují, že by se mohlo jednat o celiakii, pak se do bezlepkové diety na zkoušku už vůbec nepouštějte, ale navštivte nejdříve svého lékaře a nechte se vyšetřit. Pokud celiakii opravdu máte, pak je třeba dodržovat dietu svědomitě a docházet na pravidelné kontroly. Pokud dodržujete bezlepkovou dietu před vyšetřením, znemožníte tím diagnostiku tohoto onemocnění a zůstáváte nadále v nejistotě a ohrožujete vlastní zdraví.

Kde se můžu dozvědět víc o bezlepkové dietě?

IMG-6774

 

Pokud máte celiakii, ráda vám pomohu se sestavením vyváženého jídelníčku.

Kontaktujte mě na simona@studioeli.cz a já vytvořím nabídku přímo pro vás.