Snídat či nesnídat?

Snídat či nesnídat?

Často se o snídani mluví jako o nejdůležitějším jídle dne, ale pravdou je, že každé denní jídlo je stejně důležitéPředevším celkový denní energetický příjem a příjem jednotlivých živin by měl být sledován komplexně (za celý den).

Snídaní to ovšem začíná. Nedoporučuji vynechávat denní jídla, ať už se jedná o snídani, svačiny, obědy nebo večeře. Výjimkou jsou přirozeně dny, kdy si přispíme a například čas mezi snídaní a obědem se zkrátí a na dopolední svačinu už nezbývá prostor. Výhod pravidelného stravování je mnoho a patří mezi ně například lepší kontrola glykémie (hladiny cukru v krvi), nižší pravděpodobnost přibývání na váze nebo předcházení pocitu hladu.

Je snídaně opravdu tak důležitá?  

Občas se mě na konzultacích ptáte, jestli je snídaně opravdu tak důležitá? Ano, je.

  • Kromě toho, že nám dodá energii na to, abychom mohli od rána fungovat (mít energii na cokoliv), tak pokud se bude jednat o zdravou snídani, dodá nám i potřebné základní živiny, včetně vlákniny, vitamínů a minerálních látek. 
  • Výzkumy ukazují, že lidé, kteří snídají, mají celkově vyváženější stravu než ti, kteří ji přeskočí. Také méně často mají nadváha ti, kteří nadváhu přece jen mají ale snídají, tak je pro ně jednodušší hubnout. U lidí, kteří snídají je také nižší riziko vzniku některých chorob – především kardiovaskulárních onemocnění a diabetu.
  • Když snídani vynecháme, nebo je nedostatečná, častěji nás přepadne pocit hladu a zpravidla v průběhu dne sáhneme po méně zdravých potravinách, aniž bychom jimi doplnili potřebné živiny.
  • Snídaně má také pozitivní vliv na naši koncentraci a náladu.

Pomůže vynechání snídaně ke zhubnutí? 

  • Vynechání jakéhokoliv denního jídla, které nebude nahrazeno jiným jídlem pomůže snížit celkový energetický příjem.
  • Hubnutí je založeno na negativní energetické bilanci (příjem musí být nižší než výdej) – pokud tedy vynecháním snídaně snížíme svůj celkový příjem energie, pak pravděpodobně zhubneme.
    ALE…
  • Není to ten nejlepší možný způsob, jak snížení energetického příjmu dosáhnout a nikomu bych ho nedoporučila z mnoha výše jmenovaných důvodů, pro které je snídani vhodné zařazovat.
  • Často se také stane, že vynecháním snídaně dosáhneme pouze toho, že nás odpoledne přepadne velký hlad a ve finále přijmeme energie ještě více, než kdybychom se normálně nasnídali.

Rozhodnutí, zda budete snídat, nebo ne, je samozřejmě jen na vás. 

Jak by měla správná snídaně vypadat? 

snídan

  • Snídaně by měla tvořit asi 20-25 % energetického příjmu za celý den. Chybět by v ní neměly komplexní sacharidy, bílkoviny ani tuky. Doplněná by měla být o čerstvou zeleninu nebo ovoce.
  • Připravit si můžeme třeba kaši z obilovin (např. ovesnou, ječnou, čirokovou), přidat do ni tvaroh nebo jogurt, ozdobit natural ořechy/semínky a čerstvým ovocem.
  • Slanou variantou může být třeba vaječná omeleta se zeleninou a žitným chlebem.